De grondlegger In 1893 kwam ir T. Sanders met een project om een net van lijnen in de Haarlemmermeer op te zetten. Hij wilde een electrische lokaalspoorlijn aanleggen met als hoofdlijn Amsterdam-Haarlem. Door allerlei lastige eisen van HSM ging hij met de SS in zee en in 1898 werd de Hollandse Electrische Spoorweg Maatschappij (HESM) opgericht. Dat ´electrische´ bleek achteraf iets te ambiteus. De HSM vond dit een te grote bedreiging en kocht in 1901 alle nog niet geplaatste aandelen op van het bankiershuis Labouchere Oijens & Co. Sanders nam verontwaardigd ontslag. Zijn geding tegen de bank werd niet ontvankelijk verklaard. Klik hier voor een uitgebreider bio over Sanders. Bouw In totaal zijn er 130 bruggen gebouwd (108 vaste en 22 draaibruggen). De grote bruggen waren over de Oude Rijn bij Gouwsluis en over de ringvaart bij Aalsmeer en de Amstel in Uithoorn. Om de brug bij Aalsmeer op tijd af te krijgen werd er zelfs op zondag en ´s nachts door gewerkt. De bouw werd uitgevoerd door vele honderden arbeiders, de zogenaamde zandhazen. Voor elke kubieke meter grond die op de kruiwagen werd geladen en daarna gestort of over een afstand van 4 meter werd geworpen, kregen zij een dubbeltje uitbetaald. Zij werkten in groepjes van 15 man met een voorman-opzichter. In vaste dienst waren de verdiensten iets beter. Vele problemen waren er met de vele grondverzakkingen. Vooral in Uithoorn de Ronde Venen en Vinkeveen was dit vrij ernstig. Opening: 1912 Door tegenslagen werd de lijnen in delen geopend. Het eerste gedeelte werd op 2 augustus 1912 geopend, tussen Haarlem-Aalsmeer en Hoofddorp-Leiden (Heerensingel). Het werd een groot feest met een bloemen versierde trein van vijf rijtuigen. De commissarissen van de Koningin van Noord- en Zuid-Holland werden op de diverse stations ontvangen door burgemeester en wethouders. In 1915 was het gehele net compleet, op het stukje tussen Nieuwveen en Ter Aar na. Dat stukje werd op 2 januari 1918 geopend. |
|
Vertrek | Aankomst | |
1915 | 46400 | 84700 |
1920 | 65600 | 56000 |
1935 | 28500 | 24800 |
Aanvoer
De aanvoer kwam vanuit Nieuwersluis waar trein 6814 gesplitst werd in een gedeelte voor Uithoorn, De Kwakel, Aalsmeer, Aalsmeer Oost. Legmeer polder, Amstelveen, Amsterdam Haarlemmermeer en sloopmaterieel voor Koek in Mijdrecht en een gedeelte voor Nieuwersluis, Breukelen, Abcoude, Wilnis, Vinkeveen en Mijdrecht.
Het eerste gedeelte ging met twee 2200´en (later 2400´en) aan voor- en achterzijde van de trein naar Uithoorn.
Het tweede gedeelte ging met een locmotor (Sik) naar Breukelen om kolen te brengen en wagens te plaatsen voor de cementfabriek. Bij terugkeer in Nieuwersluis werd Abcoude bediend. Vervolgens was het weer terug naar Nieuwersluis om Wilnis, Vinkeveen en Mijdrecht te bedienen om te eindigen in Uithoorn.
Daar werd de locmotor ingezet om tijdelijk gestald sloopmaterieel naar de firma Koek te rijden.
opening | sluiting personenvervoer |
sluiting goederenvervoer |
opgebroken |
|
Nieuwersluis-Uithoorn | 01-12-1915 | 02-09-1950 | 31-05-1986 | 1987 |
Uithoorn-Aalsmeer | 01-07-1914 | 06-10-1935 | 02-06-1973 | 1975 |
Aalsmeer-Aalsmeerderweg | 03-08-1912 | 31-12-1935 | 14-12-1953 | 1975 |
Aalsmeerderweg-Hoofddorp | 03-08-1912 | 31-12-1935 | 08-06-1943 | 1943 |
Hoofddorp-Leiden H | 03-08-1912 | 31-12-1935 | 31-12-1935 | 1937 |
Leiden H-Leiden HSM | 03-08-1912 | - | 31-01-1971 | ±1976 |
Hoofddorp-Haarlem | 03-08-1912 | 31-12-1935 | 30-06-1936 | 1937 |
Aalsmeerderweg-Schiphol | 08-1941 | - | 13-12-1943 | 1945 |
Uithoorn-Amstelveen | 01-05-1915 | 02-09-1950 | 27-05-1972 | 1986 |
Amstelveen-Amsterdam | 01-05-1915 | 02-09-1950 | 27-05-1972 | |
Aalsmeer-Aalsmeer Oost | 01-05-1915 | 02-09-1950 | 28-05-1972 | 1975 |
Aalsmeer Oost-Amstelveen | 01-05-1915 | 02-09-1950 | 07-10-1951 | 1953 |
Uithoorn-Alphen-a/d Rijn | 01-08-1915 | 31-12-1935 | 31-12-1935 | 1936 |
Nieuwveen-Ter Aar | 02-01-1918 | 31-12-1935 | 31-13-1935 | 1936 |