NS-huissloper Koek

In het Utrechts Nieuwsblad van 8 januari 1983 en de Koppeling van 4 maart 1983 staan een aardige interviews met de heer Koek. Vanwege het soms grote aanbod van sloopmaterieel en het betrekkelijke kleine emplacement van Mijdrecht, werd het te slopen materieel vaak eerst in Uithoorn, De Kwakel, Vinkeveen, Nieuwersluis of Legmeer geplaatst. Op de pagina Wachtkamers van de sloop een aantal foto´s.

Op 23 december 1985 achtervolgende groep spoorwegliefhebbers een bijzonder sloopconvooi onderweg naar sloperij Koek in Mijdrecht. Op deze pagina een hilarisch verslag.



     


Op de luchtfoto is onderaan de foto sloperij Koek te zien. Het witte gebouw is het voormalige station van Mijdrecht, waar de sloperij gevestigd was. De foto is gemaakt in 1981.
bron: HetUtrechtsArchief
     

6 mei 1986, Sik 286, Loc 2462 met plan N. Op de A2 pagina is de passage van de A2 van dit konvooi te zien.
fotograaf: Kees Mooij
     

Sik 286 met plan E (rijtuigen A 18 245 + 246, B 29 204 + 258) en N, 6 mei 1986. De plan N diende als remwagen en werd dus niet gesloopt.
fotograaf: Kees Mooij
     

Loc 2462 met o.a. plan N, 6 mei 1986.
fotograaf: Kees Mooij
     

NS 71, 96 en 34 en Sik 217, op 7 februari 1986.
fotograaf: Raymond Kiès
www.raymondkies.nl
     

NS 2422 en 2237, juli 1984 .
fotograaf: Raymond Kiès
www.raymondkies.nl
     

bij Koek.
fotograaf: Raymond Kiès
www.raymondkies.nl
     

Nr 36 bij Koek, 10 januari 1986.
fotograaf: Raymond Kiès
www.raymondkies.nl
     

Mijdrecht, 4 juni 1968, DE 2, nummer 65, BDk-bak, na de brandstapel van Koek.
fotograaf: Harrie Peters
     



Nog enkele spoormeters voor de 1009+1007 en zij hebben hun eindpunt sloperij Koek te Mijdrecht bereikt. Rechts loc 2510 rangerend met de reguliere goederentrein uit Utrecht.
fotograaf: Rob van Ee
     



Tot midden zeventigerjaren werd het sloopmaterieel bij Koek te Mijdrecht, alvorens te worden gesloopt, eerst in brand gestoken. DEV motorwagen mD 191 staat op 19 april 1975 nog na te roken.
fotograaf: Rob van Ee
     



Ook de ABk 187 onderging hetzelfde lot als mD 191 bij sloperij Koek te Mijdrecht op 19 april 1975.
fotograaf: Rob van Ee
     



Op 7 september 1982 rangeert DEloc 2308 met slooploc 1008 op het aansluitspoor Nws (Nieuwersluis). Na gereedmelding van de trein aan de VL (Verkeersleiding) zal zodra de ahob over de rijksweg 2 door de rijkspolitie ook veilig is gemeld richting Mijdrecht kunnen worden getrokken.
fotograaf: Rob van Ee
     



DEloc 2512 is op 27 oktober 1982 met de buurtgoederentrein en de slooplocs 1005 en 1004 uit Nws (Nieuwersluis) vertrokken en neemt met een aanloop de lichte helling over de extra beveiligde ahob in rijksweg 2.
fotograaf: Rob van Ee
     



Twee bakken van DE1 31 zijn zojuist bij Koek per spoor gearriveerd en worden gelost, op de achtergrond Eloc 1009; 4 oktober 1982.
fotograaf: Rob van Ee
     



Eloc 1007 nadert op 28 oktober 1982 met de buurtgoederentrein, getrokken door DEloc 2510, haar eindbestemming sloperij Koek. Na het sluiten van de ow (overweg) te Wilnis schakelt de mcn (machinist) de dieselkar op standje 7 waarna met de bekende rookwolk wordt opgetrokken.
fotograaf: Rob van Ee
     


De volgende plaatjes zijn uit het fotoalbum van een oud medewerker van Koek, de heer Griffioen. Samen met zijn vrouw woont hij nog steeds in het station van Mijdrecht.



Sloop Blauwe Engel

DE-1 nummer 40, op 8 september 1982.
     
DE-1 nummer 40, op 8 september 1982.


DE-1 nummer 40, op 8 september 1982.
     
DE-1 nummer 40, op 8 september 1982.


Sloop mat 46

De is tussenbak van Mat'46 van een Paralympicsstel, de sloop is naar schatting in 1980.
     
Paralympicsstel


Paralympicsstel
     
Paralympicsstel


Paralympicsstel
     
Paralympicsstel


     


Sloop serie NS 1000

NS 1003, september 1982.
     
NS 1003, september 1982.



NS 1008, 9 september 1982.
     
NS 1008, 9 september 1982.


NS 1008, 9 september 1982. Het onderstel heeft het nog een paar dagen langer volgehouden.
     



Het sloopmaterieel

Dragline van de Amerikaanse fabrikaat Lorain op een NS DER 500-onderstel.
     
Links op de foto: rupsdragline (blauw-geel), Marion/Babcock 43MB (Marion = Amerikaanse dragline bouwer, deze is in licentie gebouwd door Babcock).
Rechts: Akerman H25, kon uitgerust worden met een door Koek zelf gefabriceerde 'bijl'.


Ensemble
     




De heer Griffioen in februari 1983.
     



     

Met dank aan Marcel Lauwers voor het inschatten van de data en typering bij de foto´s van de heer Griffioen.


Lezenswaardig
Spoor en trein deel 11, Einde van de rit op pagina 6 tot en met 39 door Frank Oude Elferink ook met twee bijdragen van Raymond Kiès.
















::: Made with CoffeeCup : Web Design Software & Website Hosting :::