Uithoorn-Alphen aan de Rijn

Uithoorn
Uh
0km
Mijdrechtse Zuwe
0,6km
Ringdijk 2e bedijking 
2,0km
De Hoef 
Hf
3,5km
Ringsloot Zevenhoven 
4,4km
Liemeerweg 
6,6km
Nieuwveen 
Nwv
7,9km
Ter Aar  
Ta
2,7km
Zevenhoven 
Zvh
9,6km
Nieuwkoop 
Nkp
11,9km
Zuideindscheweg 
Zew
14,6km
Dorpsstraat 
16,4km
Aarlanderveen 
Alv
16,5km
Hooge Dijk
18,0km
Hoge Rijndijk
20,1km
Gouwsluis
Gws
20,2km
Alphen aan de Rijn 
Apn
23,2km


De lijn tussen Uithoorn en Alphen aan de Rijn werd op 1 augustus 1915 geopend en op 1 januari 1936 gesloten. Dit lijntje werd ook wel het Bonenlijntje genoemd vanwege dan aanvoer van bonen uit Ter Aar en omgeving.


top
Uithoorn 
kaart Uithoorn en omgeving
  Een aardig begin: De laatste rit over de Haarlemmermeerspoorlijn op 30 mei 1986, met een speciale gezelschapstrein getrokken door NS 2502.
Bron: HUACatalogusnr. 155390


Nog een plaatje uit de nog oudere doos (foto gemaakt tussen 20/08/1945 - 02/09/1950) een NS 7000 met een ex NCS rijtuig. Op het spoor daar naast een lichtgaswagen. De ketels bevatten gas om de personenrijtuigen mee te verlichten.
Bron: HUACatalogusnr. 154668
 


Aan de Wilhelminakade in Uithoorn lag ook spoor, in eerste instantie bedoeld voor de CMC de Condensed Milk Company van Van den Bergh en Jurgens uit Rotterdam. Hier was ook het Uithoornse veilinggebouw Ora et Labora, afgemeerd waar groente uit de omgeving werd geveild. De erwten, tuinbonen en snijbonen kwamen vooral uit De Kwakel. Het veilinggebouw werd na een faillissement van de tuindersbond in 1921 publiekelijk verkocht. Uiteindelijk kwam het gebouwtje voor 375 gulden in handen van C. van Egmond, die het in 1931 herbouwde aan de Vuurlijn. Tot voor enkele jaren heeft het daar gestaan.

 
Nog een keertje de brug over de Amstel bij Uithoorn.



top
Mijdrechtse Zuwe 
kaart N201 (Mijdrechtse Zuwe en omgeving


Naast de uitgang van sloperij Pothuizen aan de N201 staat verscholen achter de bomen nog een wachterswoning (nummer 53).
 
Tussen de kale bomen door is het huis ook van de andere kant te zien (maart 2006).



Hier komen Stelling Amsterdam en de spoorlijn weer bij elkaar. Tijdens de Eerste wereld oorlog waren de militairen goed voor een hoop personenvervoer.
 
Richting De Hoef. Het spoor liep links van het fietspad, onderaan de dijk.



Het spoor liep tussen Amstelhoek niet over de dijk zelf, maar in de onderkant van de dijk. Na de hele droge juli maand in 2007 was het oude tracé van het spoor heel goed zichbaar: behalve dat het oude tracé een heel klein beetje hoger ligt, kan je precies een droge plek in het gras zien. Door de hardere ondergrond groeit bij grote droogte het gras minder goed.
fotograaf: M. Röling
 
Nog een keer het oude tracé, herkenbaar door het gele gras.
fotograaf: M. Röling



top
Ringdijk 2e Bedijking 
kaart Ringdijk en omgeving
Van de dubbele wachterswoning (nummer 54) aan de Ringdijk 2e bedijking heb ik niets teruggevonden.  



Foto genomen vanaf de brug bij Pondskoeker richting de Kromme Mijdrecht.
 
De enige nog overgebleven stukken van de orginele brug?



top
De Hoef  
kaart De Hoef en omgeving

Brugwachterswoning De Hoef in de richting van Nieuwveen.
 
Er is in deze contreien betrekkelijk weinig veranderd. De koeien komen nog voor in het straatbeeld (in de kar achter de tractor).



De brugwachterswoning. Foto genomen in de richting van Uithoorn.
  Tegenover de brugwachterswoning was halte De Hoef gelegen (nummer 56, Hf), tot mei 1916 heette deze halte Blokland. Deze had een losspoortje langs De Kromme Mijdrecht. Het gebouw zelf is al voor de Tweede wereldoorlog afgebroken.




top
Ringsloot Zevenhoven  
kaart Ringsloot Zevenhoven en omgeving
Helaas van deze wachterswoning (nummer 57) heb ik niets teruggevonden.
 



top
Liemeerweg 
kaart Liemeerweg en omgeving

Voor dit viaductje aan de straat Liemeer die over het water van de Liemeer ligt (Leenweer: langgerekt stuk land) is een halte plaats (nummer 58) geweest. Nu is er geen bebouwing meer.
 
De weg die op het oude tracé van het spoor ligt maakt voor Nieuwveen een scherpe bocht naar links. Links naast het midden van de foto is in de verte het station te zien.



top
Nieuwveen  
kaart Nieuwveen en omgeving

Het station van Nieuwveen aan de straatzijde (Nwv). Tegenwoordig is hier Ingmar Haarden en Kachels gevestigd.
 
Perronzijde van station Nieuwveen. Vanaf de rotonde voor Nieuwveen is richting Alphen op het oude tracé de N231 aangelegd. Aan de straatzijde was een woning met nummer 59.


  De afslag naar Ter Aar zo´n 100 meter na het station van Nieuwveen. De afslag naar Ter Aar werd geopend op 2 januari 1918 en op 1 januari 1936 gesloten.
Vlak na deze afslag heeft een dubbele piramide woning (nummer 66 A & B) gestaan. Deze is helaas niet meer te vinden.




top
Ter Aar 
kaart Ter Aar (Papenveer) en omgeving

Gezicht op het H.(E).S.M.-station Ter Aar te Ter Aar, tijdens de officiële opening van de spoorlijn Nieuwveen - Ter Aar op 2 januari 1918.
HUA Catalogusnr. 163022, Vereenigde Fotobureaux, N.V. (fotograaf), afbeelding behoort tot de Collectie De Pater.
 


Station Ter Aar (Ta). Eigenlijk staan we hier volgens de kaart in Papenveer. Ter Aar ligt een paar kilometer ten zuiden van het Aarkanaal.
 
Tegenover het station is de ´Oude veiling´ gelegen.


Foto genomen vanaf de veiling zijde.
 


top
Zevenhoven 
kaart Zevenhoven en omgeving
Halte Zevenhoven (ZvH, nummer 60) zag er hetzelfde uit als halte Bovenkerk. Het gebouw is in 1946 afgebroken.  
De halte lag aan de rechterkant van de weg die rechts op de foto loopt. Deze weg heet nog altijd de Stationsweg.



top
Nieuwkoop 
kaart Nieuwkoop en omgeving

Van station Nieuwkoop (Npk) is alleen het dit bordje overgebleven aan een ANWB-verkeerpaal vlak voor de haakse bocht richting Aarlanderveen. Het station stond na de rotonde maar voor de haakse bocht, aan de westkant van de N231.
 
Station Nieuwkoop (datum onbekend).
Collectie: Peter Collet, repro van een prentbriefkaart.



 
Station Nieuwkoop in 1926, vermoedelijk de stationschef met vrouw en kinderen.
Collectie: Peter Collet, repro van een prentbriefkaart.



top
Zuideindscheweg 
kaart Zuideindscheweg en omgeving
Helaas geen foto de oude doos van Zuideindscheweg (Zew, nummer 61). Deze is op 1 april 1923 gesloten en afgebroken in 1933. De weg heet tegenwoordig Achttienkavels.
 
Rond 2004 zag de situatie er zo uit. De weg met de drempel is Achttienkavels, deze kruist het voormalige spoor (tegenwoordig Nieuwkoopseweg).
Collectie: C. Willers tevens maker van de foto.



top
Dorpsstraat en Hooge dijk 
kaart Aarlanderveen
Helaas ook geen foto´s van de wachterswoning met nummer 62.
Deze is afgebroken. Nummer 62 stond ten zuid-oosten van de kruising van de Dorpsstraat met de spoorbaan (de huidige N231).
 



top
Aarlanderveen 
kaart Aarlanderveen en omgeving

Station Aarlanderveen (Alv)
 
De retirade annex opslagplaats.




 
Na Aarlanderveen takt het trace af naar het zuiden en gaat daar over de Treinweg verder naar Alphen.


  Links: station Aarlanderveen in 1930 met de trein naar Uithoorn.
bron: historische vereniging Alphen aan de Rijn



top
Hooge dijk 
kaart Aarlanderveen
Helaas ook geen foto´s van de pendule met nummer 63.
De is afgebroken. Zij stond op de afslag van de N231 naar de Treinweg. Op die plek zijn nog wel twee dikke wilgen te zien.
 



Het einde van de Treinweg komt bij de Oude Rijn.
 

Rechts: De Steeksterweg (weg ten noorden van de Oude Rijn) met op de achtergrond de burg over de Oude Rijn.
De brug over de Oude Rijn bestond uit twee vakwerkbruggen van 36,60 meter met daartussen een draaibrug van 24 meter.
De brug werd tegen het eind van de jaren dertig verwijderd.
 


top
Hoge Rijndijk 
kaart Hoge Rijndijk en omgeving

Dubbele woning voor de halte Gouwsluis (nummer 64).
 
Volgens de literatuur is dit niet het correcte nummer. Hier had volgens de geleerden nummer 64 op moeten staan.



top
Gouwsluis 
kaart Gouwsluis en omgeving

Onbekende loc met trein op de brug over de Oude Rijn, te Gouwsluis, rond 1935.
HUA Catalogusnummer 162519, Afbeelding behoort tot de Collectie De Pater. Fotografische reproductie van een prentbriefkaart
 


 
NS lok serie 7100 met trein op de brug over de Oude Rijn, te Gouwsluis, rond 1935.
HUA Catalogusnummer 162520, Afbeelding behoort tot de Collectie De Pater. Fotografische reproductie van een prentbriefkaart



Hoog op de terp en omgeven door een hoop oudere auto´s staat hier halte Gouwsluis (Gws, nummer 65).
 
Halte Gouwsluis in maart 2010.
Fotograaf: Peter van Oossanen
 




Met losse handjes....
 
...over de Gouwe.



top
Alphen aan de Rijn 
kaart Alphen aan de Rijn en omgeving

Station Alphen-Oudshoorn, zoals het station tot 1918 heette met locomotief 1180
van de Staatsspoorwegen, op de lijn Woerden-Leiden.

Bron: Internetgids Alphen
 
Station Alphen (Apn) uit 1920 aan de straatzijde. Links van het station is een rijtje woningen van het personeel te zien. Het is het tweede station van Alphen (1879). Het eerste station uit 1878 verzakte te snel.
Dit was een SS station. De HESM had een eigen eindpunt op de station, in de vorm van twee kopsporen. Op de foto zouden die aan de linkerkant van het station hebben gelegen.
Bron: Internetgids Alphen



Station Alphen in 1935, inmiddels zonder uitstekende kap over het perron en met lage aanbouwen aan weerskanten. De stationsnaam kon daardoor op de perrongevel geschilderd worden.
Bron: Internetgids Alphen
  Station Alphen is gesloopt, op de site van de gemeente Alphen aan de Rijn zijn de plannen te vinden. (Vul in het zoekvakje op die site, "station" in). Op deze pagina heb ik aandacht besteed aan de sloop van Alphen, die op 8 oktober 2007 begon.



Alphen aan de Rijn straatzijde in de zomer van 2005.
 
In voorjaar 2003 is aan de zuidzijde van het station een 3e perron geplaatst voor de lightrailproef (spoor 4).



Vertrek richting Utrecht.
 


 

 






::: Made with CoffeeCup : Web Design Software & Website Hosting :::