Hoofddorp | Hfd |
0km
|
Kruisweg | 0,7km
|
|
Coupure | 0,8km
|
|
Bennebroekerweg | Ben |
3,9km
|
Venneperweg | Ven |
6,8km
|
Nieuw-Vennep | Nvp |
8,1km
|
Sloterweg Zuid | Slz |
10,1km
|
Leimuiden | Lm |
13,2km
|
Oude Wetering | Owt |
15,7km
|
Roelofarendsveen | Rav |
18,0km
|
Franschebrug | Fb |
19,3km
|
Rijpwetering | Rwt |
21,8km
|
Hofdijklaan | 25,3km
|
|
Zijlbrug | 27,1km
|
|
Leiden Heerensingel | Ldh |
28,2km
|
Hoofddorp
|
kaart Hoofddorp en omgeving |
Station Hoofddorp straatzijde, foto gemaakt in 1912. HUA Catalogusnummer 812129, de afbeelding is afkomstig uit "Voor Allen der H.IJ.S.M", 1912, blazijde 107. Collectie De Pater. |
Station Hoofddorp zomer 2005. |
Hier was vroeger de afslag, langs de locloods van Hoofddorp, richting Leiden. |
Kruisweg
|
kaart Kruisweg en omgeving |
Een mooie foto van Peter Collet met zowel de coupure als de wachterswoning met nummer 15, op 18 mei 1978. De woning is in 1988 gesloopt. Fotograaf: Peter Collet |
|
Coupure
|
kaart coupure en omgeving |
Het spoor kruiste hier de geniedijk van stelling Amsterdam. Ten zuiden van deze coupure in de dijk is het fort Hoofddorp. |
Detail van de coupure. De sleuven dienden, in geval van oorlog, om planken (schotten) in te zetten. De ruimte tussen de schotten werd opgevuld met grond en zandzakken. Hiervoor stond bovenop de dijk een loodsje, een zogenaamde schotbalkenloods. Op deze pagina staat een zelfgemaakt model van de schotbalkenloods. Op de site over de stelling amsterdam is veel meer informatie te vinden. |
De bruggenhoofden van de brug net na de coupure. |
Het spoor liep naast de Nieuwekerkertocht. Tegenwoordig heet het fietspad dat aan de andere kant van de tocht langs loopt Lindenholmpad Het spoor zelf is niet meer terug te vinden. Hier staat een nieuwbouwwijk op. |
Bennebroek
|
kaart Bennebroekerweg en omgeving |
De halte Toolenburg van de snelbus Zuidtangent. Het vroegere tracé kruist de busbaan. |
De woning met nummer 16 (Ben) bestaat nog steeds, hoewel de boel wel een beetje begint te schilferen. Er om heen is een mooie boomgaard. Tot 8 juni 2006 klopte deze tekst. Op die dag is begonnen met de sloop. Zie hiervoor deze pagina. |
Zijaanzicht van nummer 16. |
In de rug de oprit van nummer 16, als vergezicht de velden richting Nieuw-Vennep. Er kan niet over het oude tracé langs de tocht gefietst worden. De oude brughoofden zijn ook afgebroken. |
Dus daarom even om via één van de drie schitterende pyloonbruggen van de Spaanse architect Santiago Calatrava naar Nieuw-Vennep gefietst. De Citer bestaat uit twee gedeeltes, een fietsbrug parallel aan de Hoofdvaart over een autoweg, de Bennebroekeweg, die hier de Hoofdvaart kruist. Beide brugdelen hangen aan een 62 meter lange pyloon. |
Even verderop is er nog één. De Harp voor de Noordelijke Randweg van Nieuw Vennep met zijn lengte van 143 meter en gescheiden rijbanen ligt loodrecht op de Hoofdvaart en heeft een pyloon van 82 meter. Meer info in Wikipedia. |
Venneperweg
|
kaart Venneperweg en omgeving |
Vlak voor de wachterwoning aan de Venneperweg staat woning 17. Tegenwoordig zit daar garage Onos. |
Ook nog even het zijaanzicht van de woning. Spoorzijde van woning 17. |
Wachterwoning Venneperweg (Ven, nummer 18). |
Nieuw Vennep / Hoofdvaart
|
kaart Station Nieuw Vennep & Hoofdvaart en omgeving |
De dubbele pyramide woning nummer 19 is er nog wel, maar erg moeilijk te vinden. Dat komt vooral omdat de oorspronkelijke ingang naar een zijstraat, de Ruijterstraat, van de Eugenie Previnaireweg is verplaatst. Toch gevonden. Station Nieuw-Vennep stond een paar honderd meter verderop. |
Dit emplacement met het station is grondig opgeruimd. Het park met het basketbalveld, apotheek en appartementjes zijn er voor in de plaats gekomen. Het station is halverwege de jaren 60 afgebroken. |