Hoofddorp

Joop Bluys heeft station Hoofddorp nagebouwd. Naast het station heeft hij ook wat minder spoorse gebouwen gemaakt.
Zo heeft hij bijvoorbeeld het Cruquius gemaal gebouwd. (april 2006)

Eind mei heb ik een aantal foto´s ontvangen met de laatste stand van zaken van het gemaal.
Die staan halverwege de pagina. (mei 2006)
In september 2006 nog een paar foto´s. Het gemaal is af.


Het station was Joops eerste gebouw. De Slatersplaten zijn achteraf verstevigd.
De bouw methode die Joop nu hanteert is als volgt. Eerst de muren overnemen op 1 mm Slaterplaat en daar de steentjesplaat oplijmen. De hoeken worden onder een hoek van 45 graden afgeschuind zodat ze mooi aansluiten.
Op de foto de NS 8200 van MK modelbouwstudio, de tankwagen is ook een kit van MK.



De stenen boven de ramen maakt Joop als volgt. Eerst een strookje steentjesplaat uitsnijden ter hoogte van de steentjeslaag, één kant afschuinen, voegen insnijden en een klein stukje laten zitten. Dat laatste is om het strookje in de gewenste vorm te kunnen buigen. De voegen daarna voegen met pasta van Anita Decor.
Let ook op de mooie gootsteunen.




Een NS 2900 van MK modelbouwstudio, gesoldeerd met een standaard Weller soldeer bout van 40 Watt en een gasbrandertje van Proxxon.



Het station in vogelvlucht.
De groene personenwagons zijn van de HSM en SS, ook weer gebouwd uit kits van MK.




Brug en boot. Wat een rust.




Nog meer nostalgie met deze molen.




De zwanen bij de brug.




Het Cruquius gemaal.


 
De voortgang van het gemaal sinds begin april 2006. De armen zijn gemaakt van messing profiel.

 
Nog meer voortgang. De armen van het gemaal worden aangedreven door een Faller motor


De loodsen bij het gemaal.


Het gemaal is af. (september 2006)


Om het af te leren, mooi hè. (september 2006)


naar Modelbouwpagina